Ansvarsfull Båtbesiktning i Stockholm
Garanti & Sjöskada
Sjöskadebesiktning
Ibland kan övermakten kännas tung. Läs här om Sören och om vad som hände honom.

Kort beskrivning av skadeärende B3-536-02.

SjöskadebesiktningTitti och jag var den 25 maj 2003 på väg till hemmahamnen med vår Maxi 1000 årsmodell 1992. Det här hände i Saltaröströmmen vid Smedsudden Värmdö i samband med en kollision med en bottenkabel, som en motorbåt fastnat i med sitt ankare. Vi körde över den här kabeln som låg under vattenytan och kabeln gick under kölen och slog sedan upp i propellern och drivningen i S-drevet gick sönder.
Reparationen var dyr, Brohäll Marin AB tog 34598 kronor för arbete, kranlyft och delar. Trots att det t.o.m. fanns märken efter kabeln vägrade försäkringsbolaget att betala skadan, då dom menade att det var en förslitningsskada och inte en sjöskada.

En advokat kostade 1500:-/tim och frågan var om det var rätt väg att få upprättelse. Efter att ha grälat med försäkringsbolaget i 4 månader, fick jag tipset av en släkting att ta hjälp av Marinkontroll 2R HB.

Ronald Rybbe tog över skadeärendet i slutet av september -03 med stor iver och brevväxling och dialog mellan Marinkontroll och försäkringsbolaget och andra inblandade pågick i ytterligare 4 månader. SjöskadebesiktningDen 27 januari 2004 meddelade försäkringsbolaget att - Vi kommer att ersätta Högberg för skadorna på drevet med avdrag för självrisk och åldersavdrag enligt försäkringsvillkoret. Att slippa dra igång en rättsprocess, är en helt avgörande faktor när tvisten handlar om mindre belopp. Det bästa med den här tråkiga historien ur min synvinkel var ändå att jag slapp betala Marinkontrolls faktura, då försäkringsbolaget tog på sig även den kostnaden.
Men samtidigt blir man både upprörd och förbannad varje gång jag tänker tanken, att utan Marinkontrolls hjälp hade jag helt säkert inte fått en enda krona i ersättning. Därför erbjöd jag mig att beskriva den här händelsen för dem som finner det intressant.
Med båthälsningar,
Sören Högberg
Bålsta den 31 januari 2004