När finnansbolagen begär en värdering så är som regel skadan redan skedd. Inte bara uteblivit med avbetalningar utan mer eller mindre förstört båten genom vanskötsel. Här kommer ett exempel på detta.
Maxum 2800 årsmodell 1999 med motor Mercruiser 7,4 liter på 310 hk och med MPI (Multi Port Injection). Drevet var ett Mercruiser Twin prop Bravo Three. Maxum betraktas som en något ordinär USA-båt, men trots det är de populära. Med andra ord en riktig familjebåt med 5 kojer under tak. Utrustad med mycket komfortutrustning och därför mycket prisvärd, för det blir utan tvekan mycket båt för pengarna. Värdet på legalt importerade båtar på Europamarknaden förtydligar, där ligger priserna mellan 50 000 Euro och 70 000 Euro, i Sverige runt 500 00 SEK eller lägre. I USA ännu lägre, men då blir det bekymmer CE-skylten vid import.
Rapportens sammanfattning löd. Båten är i ett utomordentligt osmakligt skick ur en rad olika aspekter och direkt vanvårdad. Därtill föreligger det stor osäkerhet beträffande eventuellt sönderfrusna komponenter och icke vinterkonserverade detaljer m.m.
En eventuell köpare är av typen ”köpa billigt fixa till själv” och därför får man räkna med att den köpgruppen är mycket liten. Därför är värdet mycket lågt jämfört med förekommande salupriser på lika båt på den svenska marknaden.
Uppskattat värde: 250 000 kronor, eventuellt minus 20%